Planering


Planering Block 3. Cellen och genetik.

Planering cellen och genetik

Syfte: Under detta område ska vi lära oss att diskutera och ta ställning i frågor som rör bioteknik och dess påverkan på biologisk mångfald och människans utveckling. Vi ska också lära oss om cellen och dess uppbyggnad för att sedan kunna diskutera frågor som rör genteknik.

Kunskapskrav:

1. Eleven kan diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger argument för dessa.
2. Eleven kan redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med argument.
4. Eleven kan beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en naturvetenskaplig undersökning och redogör för den. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Mål
Efter avslutat arbetsområde ska du kunna:
·      Cellens delar och ämnesomsättning.
·      DNA och RNAs uppbyggnad och framställning av proteiner.
·      Hur egenskaper hos individer förs vidare genom generationer.
·      Bioteknikens möjligheter och konsekvenser för biologisk mångfald.
·      Kunna diskutera och granska metoder som har med förädling att göra (GMO).
·      Genom naturvetenskapliga arbetsmetoder extrahera DNA från en eukaryot cell.
·      Kunna läsa och förstå genetiska korsningsscheman.

Arbetssätt:
·      Föreläsningar
·      Övningar
o   (korsningsscheman)
o   Rita cellen via en mall (lära sig organeller)
·      Laborationer
o   Labb 1: Extraktion av DNA
o   Labb 2: Försök på celler & Plasmolys

Planering

EkJur 13a & 13 b
Vecka
Tisdag 80 min
Fredag 60 min
3
Cellen & Genetik (block 3)
Planering och syfte
Ordförståelse genetik
Föreläsning 1:
Cellens liv
s. 38-42
Rita cellen (övning)

Lära sig organellernas namn samt funktion.
4
Föreläsning 2:
Generna
s. 43-46

INFÖR LAB. Regler, anteckningar.
Laboration grupp 1.
Lab 1: Extraktion av DNA ur kiwi

Grupp 2 övar på det vi gått igenom.
5
Laboration grupp 2.
Lab 1: Extraktion av DNA ur kiwi.

Grupp 2 övar på det vi gått igenom.
Föreläsning 3:
Ärftlighet s. 47-49

Föreläsning 4:
Växtförädling och djuravel
s. 50-51 + 105

Föreläsning 5:
Genvariation s. 53-55

6
Övning korsningsscheman

Föreläsning 6:
Att undersöka DNA s. 56- 59

Kika på gelelektroforesen
Laboration grupp 2.
Lab 2: Försök med celler och Plasmolys

Grupp 1 övar på det vi gått igenom.
7
Laboration grupp 1.
Lab 2: Försök med celler och Plasmolys

Grupp 2 övar på det vi gått igenom.
8
9
SPORTLOV
SPORTLOV
10
Föreläsning 6:
GMO
s. 60-67
Film: Food Inc.

GMO diskussion
11
Prov om cellen och genetik
Intro Livsstil (Vikarie)



Planering Block 2. Energi och hållbar utveckling.


Lektionsplaneringarna hittar ni längst ned.


Syfte: Att utveckla vår förmåga att diskutera frågor som rör resursutnyttjande och hållbar utveckling. Att utveckla förmågan att diskutera, argumentera och ta ställning i sådan frågor, samt att grunda våra argument i naturvetenskaplig fakta.

Mål: Efter avslutat arbetsområde ska du kunna:
  • Beskriva hur en energikälla genererar el.
  • Kunna beskriva fördelar och nackdelar för olika energikällor. Hur energikällan påverkar människa och miljö.
  • Kunna argumentera för val av energikälla och grunda dina argument i naturvetenskaplig fakta.

Arbetssätt:
  • Genomgångar
  • Diskussioner
  • Informationssökning om olika energikällor.
  • Förberedande seminarium inför debatt.

Examinationsformer:

  • Debatt
  • (Om man är frånvarande vid debatten får man göra en skriftlig inlämningsuppgift.)


Vecka
Lektionsplaneringar
45
Presentation av Block 2.
Syfte, planering och examinationsformer.

Presentation - Energi, vad är det? Energianvändning förr och nu. Olika energiformer.

46
Presentation: Energi och energiomvandlingar.



Laboration - energiomvandlingar


Presentation - Energikällor.

47
Instruktioner energidebatt:


Samla fakta inför debatt.
Sammanställ och skapa argument.
48
Fundera på “motståndarnas” motargument. Formulera försvar.
49
Seminarium - förberedelser inför debatt
50
ENERGIDEBATT

Energy and climate conference Stockholm 2014
51
Uppsamlingstillfälle. Omprov etc.

Utvärdering av kursen - planering av vårtermin.



Planering block 1. Hållbar utveckling.
Lektionsplaneringarna hittar ni längst ned.


Syfte: Att förstå olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Diskutera och ta ställning i frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan.

Få kunskap om ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.

Förmågor vi tränar på:
Diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.
Ge utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling.
Planera och genomföra en naturvetenskaplig undersökning.

Tid: Vecka 36-42

Mål: Efter avslutat arbetsområde ska du kunna:

  • Redogöra för, och använda begreppen:
Växthuseffekt
Fotosyntes
Cellandning
Autotrof
Heterotrof
Erosion
Ozonlager
Väder och klimat
Population
Ekosystem
Individ
Art
Näringsväv, nedbrytare, konsument, näringskedja, producent, näringspyramid
Kolets kretslopp
Vattnets kretslopp
Kvävets och fosfors kretslopp

  • Med naturvetenskapliga kunskaper redogöra för ett område inom miljö och diskutera hur det är kopplat till samhällsfrågor så som jämställdhet, ekonomi och mänskliga rättigheter.
  • Planera, genomföra och dra slutsatser av laborationen “Exkursion”.

Arbetssätt:
  • Genomgångar i klassrummet
  • Filmer på bloggen
  • Film “En obekväm sanning”. “Vi handlar, vem betalar”
  • Exkursion
  • Diskussioner i helklass och mindre grupper.

Examination:
  • Prov “Begrepp ekologi”. DATUM: Vecka 38. Se provschema SchoolSoft
  • Deltagande i diskussioner.
  • Inlämning "Millenimålen”. DATUM: Fredag 24/10 Vecka 43. Se provschema SchoolSoft
  • Laboration och laborationsrapport “Exkursion”.


Planeringen kan komma att ändras!
Vecka
EKJUR 13b Måndag (150 min)
EKJUR13a (Torsdag 150 min)
36
Sid 72-77

Intro block 2.

Filmklipp “En obekväm sanning”

Diskussion om filmen.

Växthuseffekt, fotosyntes och cellandning.
Ozonlagret.
Intro block 2.

Film “En obekväm sanning”

Diskussion om filmen.

Växthuseffekt, fotosyntes och cellandning.
Ozonlagret.
37
Sid 86-106
Ppt: Ekologi. Individ, art, population. Näringskedja, näringsväv.
Vattnets och kolets kretslopp.

Ppt: Energiomsättningar i ekosystem. Östersjön, producent, konsument.

Kolets, kvävets och fosfors kretslopp.

Fosfors kretslopp: http://youtu.be/QFePO6fsnbk
Ppt: Ekologi. Individ, art, population. Näringskedja, näringsväv.
Vattnets och kolets kretslopp.

Ppt: Energiomsättningar i ekosystem. Östersjön, producent, konsument.

Kolets, kvävets och fosfors kretslopp.


Fosfors kretslopp: http://youtu.be/QFePO6fsnbk
38
PROV: Sida 72-106
PROV - ekologi & växthuseffekt

Hur genomför man en undersökning?

Hur skriver man en laborationsrapport?

Info om, och förberedelse inför exkursion.
PROV - ekologi & växthuseffekt

Hur genomför man en undersökning?

Hur skriver man en laborationsrapport?

Info om, och förberedelse inför exkursion.
39
Exkursion - laboration i skogen!

Undersök ett ekosystem. Hitta olika arter och beskriv en näringskedja.
Exkursion - laboration i skogen!

Undersök ett ekosystem. Hitta olika arter och beskriv en näringskedja.
40
Sida 98-106
+
141-142
Inlämning från exkursion

Biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet.

Ekologiskt fotavtryck

Konsumtion - film “Vi handlar, vem betalar”. Diskussion.
Inlämning från exkursion

Biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet.

Ekologiskt fotavtryck

Konsumtion - film “Vi handlar, vem betalar”. Diskussion.
41
Sida: 141-158



Sida: 161-179
Försurning
Miljögifter.
Luften
Övergödning


Vårt ansvar - politik, ekonomi, livsstil
Presentation av uppgift “Milleniemålen”
Försurning
Miljögifter.
Luften
Övergödning


Vårt ansvar - politik, ekonomi, livsstil
Presentation av uppgift “Milleniemålen”
42
Sida: 161-179

Eget arbete - “Milleniemålen”

Eget arbete - “Milleniemålen”
43
Eget arbete - “Milleniemålen”
Inlämning fredag v. 43. Fredag 24/10
Eget arbete - “Milleniemålen”
Inlämning fredag v. 43. Fredag 24/10
44
HÖSTLOV
HÖSTLOV
Vecka
EKJUR 13b Måndag (150 min)
EKJUR13a (Torsdag 150 min)
36
Sid 72-77

Intro block 2.

Filmklipp “En obekväm sanning”

Diskussion om filmen.

Växthuseffekt, fotosyntes och cellandning.
Ozonlagret.
Intro block 2.

Film “En obekväm sanning”

Diskussion om filmen.

Växthuseffekt, fotosyntes och cellandning.
Ozonlagret.
37
Sid 86-106
Ppt: Ekologi. Individ, art, population. Näringskedja, näringsväv.
Vattnets och kolets kretslopp.

Ppt: Energiomsättningar i ekosystem. Östersjön, producent, konsument.

Kolets, kvävets och fosfors kretslopp.

Fosfors kretslopp: http://youtu.be/QFePO6fsnbk
Ppt: Ekologi. Individ, art, population. Näringskedja, näringsväv.
Vattnets och kolets kretslopp.

Ppt: Energiomsättningar i ekosystem. Östersjön, producent, konsument.

Kolets, kvävets och fosfors kretslopp.


Fosfors kretslopp: http://youtu.be/QFePO6fsnbk
38
PROV: Sida 72-106
PROV - ekologi & växthuseffekt

Hur genomför man en undersökning?

Hur skriver man en laborationsrapport?

Info om, och förberedelse inför exkursion.
PROV - ekologi & växthuseffekt

Hur genomför man en undersökning?

Hur skriver man en laborationsrapport?

Info om, och förberedelse inför exkursion.
39
Exkursion - laboration i skogen!

Undersök ett ekosystem. Hitta olika arter och beskriv en näringskedja.
Exkursion - laboration i skogen!

Undersök ett ekosystem. Hitta olika arter och beskriv en näringskedja.
40
Sida 98-106
+
141-142
Inlämning från exkursion

Biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet.

Ekologiskt fotavtryck

Konsumtion - film “Vi handlar, vem betalar”. Diskussion.
Inlämning från exkursion

Biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet.

Ekologiskt fotavtryck

Konsumtion - film “Vi handlar, vem betalar”. Diskussion.
41
Sida: 141-158



Sida: 161-179
Försurning
Miljögifter.
Luften
Övergödning


Vårt ansvar - politik, ekonomi, livsstil
Presentation av uppgift “Milleniemålen”
Försurning
Miljögifter.
Luften
Övergödning


Vårt ansvar - politik, ekonomi, livsstil
Presentation av uppgift “Milleniemålen”
42
Sida: 161-179

Eget arbete - “Milleniemålen”

Eget arbete - “Milleniemålen”
43
Eget arbete - “Milleniemålen”
Inlämning fredag v. 43. Fredag 24/10
Eget arbete - “Milleniemålen”
Inlämning fredag v. 43. Fredag 24/10
44
HÖSTLOV
HÖSTLOV
Vecka
EKJUR 13b Måndag (150 min)
EKJUR13a (Torsdag 150 min)
36
Sid 72-77

Intro block 2.

Filmklipp “En obekväm sanning”

Diskussion om filmen.

Växthuseffekt, fotosyntes och cellandning.
Ozonlagret.
Intro block 2.

Film “En obekväm sanning”

Diskussion om filmen.

Växthuseffekt, fotosyntes och cellandning.
Ozonlagret.
37
Sid 86-106
Ppt: Ekologi. Individ, art, population. Näringskedja, näringsväv.
Vattnets och kolets kretslopp.

Ppt: Energiomsättningar i ekosystem. Östersjön, producent, konsument.

Kolets, kvävets och fosfors kretslopp.

Fosfors kretslopp: http://youtu.be/QFePO6fsnbk
Ppt: Ekologi. Individ, art, population. Näringskedja, näringsväv.
Vattnets och kolets kretslopp.

Ppt: Energiomsättningar i ekosystem. Östersjön, producent, konsument.

Kolets, kvävets och fosfors kretslopp.


Fosfors kretslopp: http://youtu.be/QFePO6fsnbk
38
PROV: Sida 72-106
PROV - ekologi & växthuseffekt

Hur genomför man en undersökning?

Hur skriver man en laborationsrapport?

Info om, och förberedelse inför exkursion.
PROV - ekologi & växthuseffekt

Hur genomför man en undersökning?

Hur skriver man en laborationsrapport?

Info om, och förberedelse inför exkursion.
39
Exkursion - laboration i skogen!

Undersök ett ekosystem. Hitta olika arter och beskriv en näringskedja.
Exkursion - laboration i skogen!

Undersök ett ekosystem. Hitta olika arter och beskriv en näringskedja.
40
Sida 98-106
+
141-142
Inlämning från exkursion

Biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet.

Ekologiskt fotavtryck

Konsumtion - film “Vi handlar, vem betalar”. Diskussion.
Inlämning från exkursion

Biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet.

Ekologiskt fotavtryck

Konsumtion - film “Vi handlar, vem betalar”. Diskussion.
41
Sida: 141-158



Sida: 161-179
Försurning
Miljögifter.
Luften
Övergödning


Vårt ansvar - politik, ekonomi, livsstil
Presentation av uppgift “Milleniemålen”
Försurning
Miljögifter.
Luften
Övergödning


Vårt ansvar - politik, ekonomi, livsstil
Presentation av uppgift “Milleniemålen”
42
Sida: 161-179

Eget arbete - “Milleniemålen”

Eget arbete - “Milleniemålen”
43
Eget arbete - “Milleniemålen”
Inlämning fredag v. 43. Fredag 24/10
Eget arbete - “Milleniemålen”
Inlämning fredag v. 43. Fredag 24/10
44
HÖSTLOV
HÖSTLOV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar